Pages

Friday 17 May 2013

Vem..



"Då kör vi.. Är bandsplelaren igång?..okej, Förhör med Peter John Isaksson, inleds måndagen den tionde maj klockan femton och tio. Närvarande är kommissarierna Rahim och Ekdahl.

-Är ditt namn Peter John Isaksson, född 1988 i Sundsvall?

-Ja.

-Kan du berätta för mig, lugnt och sakligt vad som hände natten mot den första Maj?

-När ska jag börja?

-När det känns bra.

-..öh, ok…
Jag och Angelika var upp på norra berget och kollade på majbrasan, och drack några öl. Vi var lite besvikna att vi inte hade någon fest på gång, så redan vid niotiden gick vi ner mot Oscars. Och det var fan tur det! Vi kom precis innan kön blev helt sjuk lång. Någon typ av studentfest tror jag. Det är ju massor med sånt på gång nu. Vi slapp köa längre än en 20 minuter eller så, sedan ställde vi oss vid baren. Vi stod där och snackade, mest med varandra, men med lite nytt folk också. Vi är singlar båda två, så man spanar ju lite.. Men jag var försiktig för jag ville inte lämna henne ensam. Hennes kusin har just dött i en trafikolycka uppe vid Liden nånstans och hon och hennes bror Adam hade precis kommit tillbaka från begravningen dagen innan. Hon var väldigt tyst under hela kvällen. Men hon är min bästa vän så jag gjorde allt jag kunde för att muntra upp henne!

-När hamnade ni på efterfesten?

- Det var inte fören efter stängning. Angelika hade ringt till Adam och Maria, och båda hade hamnat på Oscars, och stod och pratade med oss.

-Är detta Adam Nowak, bror till Angelika Nowak, som påträffades död av GHB förgiftning, den första Maj, och Maria Johansson?

- Ja… Jag vet inte om det är rätt efternamn på Maria.. Angelika känner henne från simmningen tror jag.. Maria säger att hon har en halv flaska vodka hemma hos sig så vi går hem till henne.

- Till lägenheten på Bergsgatan?

- Ja. Men vi går förbi macken först för att köpa groggvirke. Efterfesten är lugn, och vi sitter mest i vardagsrummet hos Maria och dricker groggar och lyssnar på Winnerbäck. Adam sitter först på golvet bredvid Maria, och sedan i fåtöljen, där han somnar. Har ingen aning om vilken tid det var.. Jag tror jag somnar på soffan vid femtiden, skavfötters med Angelika. Jag vaknar strax efter nio av Marias gallskrik, när hon hittade.. ja när hon såg att Adam var död i fåtöljen.

- Okej, det är bra, Peter. Vi ska nu ställa några följdfrågor. Försök svara så gott du kan, och kommer ihåg.

- Verkade Adam speciellt nedstämd efter han kom tillbaka från kusinens begravning?

- Ja, både han och Angelika var lite nere. Men jag tror inte han var speciellt nedstämd… Jag tror inte han gillade att korka GHB, även om hans polare gjorde det, så jag tror inte att han skulle tagit det för att muntra upp sig själv direkt..
Dessutom spenderade han det mesta av kvällen med att stöta på Maria.. så han var inte ledsnare än att han ville få sig nåt, om jag säger så..

- Var Maria positivt inställd till hans närmanden?

- Nej. Han försökte tafsa under kjolen hennes när de satt tillsammans på golvet, men hon slog till honom rätt hårt på armen, och han fick sätta sig i soffan. Han såg rätt surmulen ut efter det… Sedan började han snacka massa äckligt om att hon borde sympatiknu.. Ge honom sex i sympati för att han precis förlorat en familjemedlem.. Äckel.

- Du verkar rätt fientligt inställd till Adam?

- NEJ! Jag menar, han var ju ett äckel som häll på sådär med Maria… Men han var kanske bara full. Jag gillar Maria. Så fort Adam var utom hörhåll viskade hon till mig att hon hatar män som tar sig friheter att tafsa.

- Jag förstår.. Gjorde du själv några närmanden mot henne?

- Nej. Eller, jag försökte väl flörta lite på håll så där.. Men Adam var ju på henne hela tiden. Dessutom pratade jag mest med Angelika under kvällen.

- Sade du och Angelika något särkilt?

- Inte direkt. Hon ville mest skvallra om att hon träffat en man på sin kusins begravning som hon gillade. Han var någon typ av vän till familjen som hon inte träffat förut, och hon var sur på sig själv eftersom hon inte ens fick tillfälle att veta vad han heter. Sedan berättade hon att hon ringt Maria den kvällen, för min skull. Vi garvade åt våra försök att ta oss ur singellivet och drog några skämt.

- Gick någon av er ut ur vardagsrummet under kvällen?

- Ja. Drickat var i frysen i köket, så man fick gå dit för påfyllning. Sen gick men ju på toa och så..

- Blandade alla till sina egna drinkar?

- Nej. Den som gick till köket blandade åt de som ville ha.

- Så vem som helst hade kunnat spetsa Adams drink med GHB under kvällen, inklusive han själv?

- Ja… jag antar det.

-Jaha, jamen då tror jag vi har all information vi behöver! Tack Peter.

Förhöret avslutas klockan sexton noll noll."

No comments:

Post a Comment