Pages

Tuesday 8 April 2014

Första inlägget på länge..

… blev skrivet bara för att jag läste det här blogginlägget och blev lite irriterad (det kan också ha att göra med att jag kört fast i mitt gigantiska projekt på jobbet just nu och behövde bli lite irriterad och kultivera mitt uppskjutandebeteende lite)

Det handlar i kort om hur vi som kvinnor står upp för hela kvinnosläktet genom att stå upp för oss själva.
Elaine verkar ju vara en underbar människa i största allmänhet, men just den här åsikten delar jag inte.

Jag blir nämligen så less när jag helt plötsligt blir ansvarig för hela kvinnosläktet! Det är ett sånt typisk patriarkalt fenomen!
Om en man gör något bra, gör strålande karriär och kör sin BMW som en gud, då är det så klart för att han som person är helt fantastisk. Gör han däremot fel, får sparken eller är i allmänhet odräglig, ja då är det för att han är som han är.
Men när jag däremot gör något bra, då jävlar måste jag genast bli förebild för alla kvinnor. Jag gör bra ifrån mig i mitt mansdominerade yrke, och måste genast vara en förebild för andra kvinnor och visa att "det går!" Jag måste vara noga med att bete mig så att jag kan visa att hela kvinnosläktet är bra! Det är inte på grund av min egen prestation som individ, utan det jag gjort, min karriär, ska genast dissekeras ut till alla, och användas som exempel för att vi, vi kvinnor, vi kan minsann!
Och när jag sedan felparkerar på vägen hem från jobbet, så är det inte för att jag gjort fel, utan så klart för att jag kör som en kärring. Så som alla kvinnor kör.

Den dagen vi sparkat patriarkatet i röven ordentligt är den dagen när jag som individ kan få vara som jag är, utan att ha nån könstillhörighet att behöva ansvara för.


--  Tee  //  Ok, dags att kila tillbaka till projektet mitt…. som bara ser större och läskigare ut ju närmare jag kommer tidsfristen..

No comments:

Post a Comment