Pages

Thursday 12 February 2015

Medicin mot avundsjuka, del I


Underbara UnderbaraCLlara skriver idag ett lysande inlägg, där hon introducerar konceptet
:: att vara avundfrisk::

Hon skriver att avundsjuka är det som driver henne i livet, och att hennes tanke när hon ser någon som är bättre än henne är: Men vad orättvist! Varför har inte jag det så?

Men istället för att den tanken gör henne bitter, så gör den henne istället motiverad och inspirerad! Gud så härligt. Hon tänker att, om den personen klarar detta, så klarar jag det säkert också! Hon kallar det att vara avundfrisk. Jag håller med. Det låter som ett mycket hälsosamt beteende.

Min egen reaktion när jag ser någon som är bättre än mig är snarare: Jahapp, värst var hen var duktig då. Sån är inte jag. Lika bra att jag går hem och gråter en skvätt och kryper in under täcket.
Så, med UnderbaraClaras egna definition så är jag helt klart avundsjuk.

::::::

Vad kan jag då göra för att bota mig själv från denna sjuka?
Jag är ju en riktig sucker för självhjälp av alla de slag, så jag tänker helt enkelt testa. Ett ytterst ovetenskapligt test (med en test grupp på N=1 person) där jag undersöker hur olika självhjälpsverktyg fungerar som botemedel mot avundsjuka. Jag vill bli avundfrisk!

Min första tanke är att det jag skrev om motivation här tidigare (fake it till you make it), nog kan vara ett bra första steg även här!

Min hypotes för detta test lyder: Om jag låtsas vara som den jag är avundsjuk på, och bete mig som om jag redan hade samma egenskap som den personen, så kommer även jag få dessa egenskaper.

:: disclaimer :: Jag tänker såklart inte plåga mig själv genom att helt efterapa en annan människas beteende! Anledningen till att jag till exempel är avundsjuk på någon som är väldigt produktiv är ju för att jag också vill vara produktiv. Eller så är jag avundsjuk på någon som är nöjd med sin kropp. Men om beteendet som ligger bakom produktiviteten - kanske får hen ångest över att misslyckas, eller arbetar 10 timmar om dygnet - inte är hälsosamt för mig, då är det ju ingen ide! Lika lite är det en ide för mig att försöka bli nöjd med min kropp genom att svälta mig, eller springa 10 mil om dagen. Fy.

Nej, ingrediensen i min medicin är helt enkelt att låtsas att jag redan har de egenskaper jag är avundsjuk på. Då tror jag att det beteende som passar mig liksom kommer på köpet!

Så, nu är det bara för mig att gapa stort och ta den första droppen av Dr Tees Fantastiska Avunds Elixir!


//  Tee  --  Jag återkommer med resultatet av denna kliniska prövning :)

No comments:

Post a Comment