Pages

Wednesday 11 February 2015

Motivation 1.01


Idag har jag mer motivation än jag haft på länge!

I mitt fall har det att göra med att jag klev upp tidigt, och kom iväg till jobbet i god tid. Jag har ingen speciell tid på dygnet som jag gillar bäst (är varken morgon- eller kvällsmänniska -- kan lätt anpassa mig. Kaffe/Champagne hjälper så klart... Beroende på klockslaget..)  :)

Men samhället ligger ju och trycker på -- vi lever ju faktiskt inte i en bubbla utan mitt ute i den vida världen, där vi måste samsas med en massa andra människor med åsikter -- och vi är nog många därute som känner en viss press. Att vara normal. Göra som man ska. osv. Så sanningen är att när jag kommer in till jobbet tidigt, så känner jag mig mer seriös, mer... :: duktig ::..

Och det spelar inte någon roll hur lite jag tycker om konceptet :: Att vara duktig :: . För likt förbannat så BLIR jag mer seriös, och duktig, ju mer jag beter mig seriöst och duktigt! Att komma in till jobbet tidigt, ta en kopp kaffe och sätta mig i ett nästintill tomt kontor, det gör att jag känner som om att jag liksom ligger lite före! Det gör att jag får mer motivation, att liksom ligga lite före hela dagen! Japp jag är en vildsint tävlingsmänniska i grund och botten.. :)

Det spelar nog också mindre roll vad det är man gör, bara det får en att känna sig på ett visst sätt. I mitt fall känner jag mig mer seriös om jag kliver upp tidigare på morgonen. Karln min kan å andra sidan ligga och dra sig så länge han vill, men tar alltid på sig kostymbrallan och stryker en skjorta till jobbet, för att känna sig mer seriös.

När jag tänker på vad det innebär, så gör det inte så mycket att jag lägger in mig i, den av samhället så väldefinierade, duktighetsmappen. För om jag verkligen kan få mig själv att bli på ett visst sätt (och faktiskt må på ett visst sätt) bara genom att, i stort sett ::låtsas:: -- genom att bete mig på ett visst sätt -- Det är ju en riktig guldgruva!

Det spelar slutligen ingen roll om du kallar det "Attraktionslagen" (om du läst The Secret) eller att "Le så stort du kan så känns det lite bättre"-metoden (om du pratat med min mamma):

Det fungerar.


Här är en video som presenterar lite kul forskning som visar att min mammas visdomsord håller!




//   Tee   ---  Japp... åsså ska man kanske sluta skriva meningslösa blogginlägg mitt i en inspirationsvåg.... och typ... jobba lite istället..

No comments:

Post a Comment