Pages

Tuesday 3 March 2015

Morgonmöte i snö

Å, vilket inspirerande möte jag haft nu på morgonen!

Fick en bild på det vackra snötäckta slottet från ett skitigt bussfönster

Jag är väldigt intresserad av att starta ett eget bolag (har massvis med affärsideer av .. hmm, varierande kvalitet...) och nu, medan jag har något så ovanligt som ett treårigt forskarkontrakt så är det ju perfekt att börja spåna lite på sidan av, tänkte jag.

När jag först började kolla upp vilket stöd de finns för nya entreprenörer här i Edinburgh blev jag helt ställd - Här finns hur mycket som helst!
Som universitetsanställd är man speciellt stöttad när det gäller att starta bolag, och både pengar och praktisk hjälp finns att få. Edinburghs Universitet är väldigt måna om att vara, så att säga en vagga för entreprenörer och start-ups. De vill bli sedda utifrån som ett innovativt universitet, och hjälper alla så mycket de kan, även om de inte alltid får något direkt tillbaka. Tänk om andra större bolag tänkte på samma sätt!
Så när jag blev kontaktad av en av representanterna för universitetets Business School och erbjuden ett möte med tillhörande idebollande så nappade jag direkt. Och nu är jag helt fylld med energi och vill inte göra annat än att skriva ner en saftig Business-plan!
Hur ska en kunna koncentrera sig på sitt vanliga jobb nu??!

Men även utanför universitetet finns massvis med hjälp och information. Det är Networking-events, Bootcamps, hjälp från både jurister och revisorer helt gratis, och en hel massa annat. Jag har redan skrivit upp mig att medverka i ett Bootcamp och en företagstävling. Spännande!

Men först, som sagt, lite forskning..

//  Tee

No comments:

Post a Comment