Pages

Wednesday 1 April 2015

Kaffe eller inte kaffe...

...det är frågan!

Kaffe är verkligen en av de saker som dyker upp i nyheterna lite då och då:


::EXTRA:: Kaffe orsakar Cancer!! :: EXTRA::

::EXTRA:: Kaffe får dig att gå upp i vikt!! :: EXTRA::

::EXTRA:: Kaffe motverkar cancer!! :: EXTRA::

::EXTRA:: Gå ner i vikt med nya Kaffemetoden!!! :: EXTRA::

Jag undrar hur det ligger till egentligen, och är faktiskt sugen på att ta en titt i den vetenskapliga litteraturen och se hur det ser ut. Finns det några riktigt bra studier tro?



Men jag är samtidigt lite kluven.. Tänk om jag hittar något jag inte vill se... Jag menar, jag är ju forskare, vilket betyder att jag måste (tyvärr?) ha ett öppet sinne och ta till mig dåliga så väl som goda nyheter. Och kaffe är min favoritlast!
Jag älskar allt som har med kaffe att göra - doften från espressomaskinen på morgonen, den hemtrevliga atmosfären på kaféet och de många fina pratstunderna med farmor med kopparpannan stående på bordet. En slät kopp vid datorn. En gigantisk skummande latte till lördagsbrunchen. . .

Nej - Jag skiter nog i att analysera kaffe för mycket..

Eller..?


2 comments:

  1. Intressant inlägg. Själv så dricker jag 2-3 koppar espresso/americano/cappucino per dag. Tänker, som precis med allt annat, lagom mängd är bra! Att ta en kopp med någon man tycker om eller den där koppen vid datorn, mmm!

    ReplyDelete
  2. Precis! Man måste ju tänka på själen ibland också :)

    ReplyDelete