Pages

Thursday 4 June 2015

Nyläggan!

Jag har ju skrivit förut om hur jag och karln min letar lagenhet här i Edinburgh, och för ett par veckor sedan hände det - Jag stod där med ett par nycklar i hand!!

Helt ofattbart. Och fruktansvärt läskigt. .. Jag menar, Edinburghs "New Town" byggdes på 1700talet, så man är ju lite rädd att man köper ett riktigt kråkbo. Men å andra sidan så har de flesta gamla hus här stått pall för väder och vind (och nu snackar vi skotsk vind..) än så länge!

Så vi köpte oss ett gammalt kråkbo! Det är snett, dåligt isolerat och alldeles alldeles underbart.
Högst uppe i ett mer än 100 år gammalt stenhus, med skifferplattor på taket, stort burspråk och en gammal fin spiselkrans i vardagsrummet. Och senast inrett 1986. typ...
Så, needless to say, heltäckningmattor.... överallt...

Vi är nästan klara med lite av renoveringen, så ska ta lite bilder i helgen tänkte jag. Blir kul att jämföra före och efter!

Men i morse så tog jag lite bilder på min promenad till jobbet. Så här kommer ett par, som visar hur det ser ut norr om huset mitt, in mot stan ::




Om man sett mycket på Midsomer Murders och dylikt från Storbritannien så brukar man ofta se kanaler och kanalbåtar. Och sanningen är att hela landet är fullt av kanalnätverk, som binder samman alla städer från tiden innan tågen gjorde entre.

Här är slutet på en av kanalerna som kommer in till Edinburgh. Bara en knapp kilometer från centrala West End ligger kanalbåtarna förtöjda. Och alldeles vid den grå bron där borta, där bor jag!












Svanarna är lite stela...

Det bor faktiskt ett par svanfamiljer bara en hundra meter upp utefter kanalen. Men när man sitter på terrassen så föredrar nog de flesta brons-modellen... Är lite rädd för svanar..

De moderna lägenheterna i bakgrunden är kanske inte så snygga, men när man tänker på att det var ett gammalt bryggeri där för bara 5 år sedan så är det helt okej.. :)

Dessa nybyggda hus är inklämda mellan vackra gamla stenhus.








Bakom det där blå huset ligger i West End.

















På tal om terassen förresten, såg precis vad som är på gång där!

Kan det bli mer perfekt!?

No comments:

Post a Comment