Pages

Monday 21 September 2015

Gör det du är bra på

Just nu befinner jag mig i Turkiet! Löööövely!

Men hemma i Skottland har ju en helt färsk uppsättning studenter precis börjat på universitetet idag! Hoppas de har det bra... Medan jag är på semester... mwoahahah! ;)

Men jag tänkte att det kunde passa att lägga ut ut ett litet produktivitetstips som är ett av mina favoriter, och som jag använder mig av ofta!

Jag har ju skrivit på min personliga sida (länk här) att jag är lite av en självhjälpsknarkare. Jag slukar alla inspirationsbloggare, författare och youtubeproducenter, som säger sig hålla nyckeln till det perfekt balanserade livet.
Det betyder att jag har provat en hel massa tips, så nu tänkte jag att det är dags igen att dela med mig av en personlig favorit.

..:: Gör det du är bra på ::..

Många workshops på jobbet, och många bloggar och böcker, hävdar att man ska jobba hårt och fokusera på det man INTE kan. Så att man kan lära sig det och bli en mer ... jag vet inte... JÄMN människa?
Men ett av de bästa tipsen jag någonsin fått är faktiskt precis tvärt om: Gör mer av det du är bra på!

Det finns många aspekter som gör just det tipset helt klockrent:

Du har kul. Det du är bra på att göra är ofta (eller kanske alltid?) det du tycker är riktigt roligt. Gör du mer av den saken mår du bättre! Och paradoxalt nog så kommer du prestera bättre, även inom de aspekter du INTE är bra på, bara genom att ha humöret uppe.

Du förstår dig själv bättre. Genom att utröna vilka saker du är riktigt bra på så får du mer förståelse över vad som är viktigt i ditt liv. Älskar du Excell-ark? Kanske det är dags att prata med chefen om att få mer kalkyluppgifter, eller kanske gå en spännande kurs? Eller kanske göra ett nytt snyggt ark över din senaste semesterbudget?
Eller är du, som jag, en passionerad kommunikatör? Kanske är det då dags att hålla i nästa jobbmöte? Eller skriva en e-bok?

Du täljer ut din egen nisch. När det gäller framgång på alla fronter så finns det få saker som är så viktiga som att vara unik. Det du är bra på är kanske precis det som många andra avskyr. Eller kanske behöver? Om man fokuserar på det man är bra på kan man snabbt göra sig ett namn som en bra kommunikatör/brottare/vin-provare/vän/....

Själv så har jag gått långt inom min forskning. Men inte för att jag, likt Einstain, är särklit bra på att komma på egna briljanta idéer hemma på kammaren. Nej det har gått bra för mig för att jag är bra på att kommunicera min forskning! Jag presenterar ofta och gärna forskningsresultat, vilket nästan alltid leder till nya möten med människor, nya samarbeten och nya tips och synpunkter. Sånt lyfter upp ens egna forskning fort, även om iden man hade i början var lite sådär.

Kör hårt. Ha kul.
Jäss!!

No comments:

Post a Comment