Pages

Friday 18 September 2015

Produktivitet - Åh, Jäa!


Jag skrev ju igår att jag har en hel massa på gång innan det är dags för semester. För mig innebär alltså den här fredagen en artificiell deadline. Och booom! Fått helt sjukt med jobb gjort. Jäss!!

Deadlines funkar jättebra för mig för att få saker gjorda. Jag behöver ett tidsschema, så att jag inte grottar ner mig alldeles för mycket i fel saker. Det är många gånger som jag sagt att "jag ska bara kolla en grej..."och sedan hittat mig själv sex timmar senare i botten av en hög vetenskapspublikationer med mer eller (oftast) mindre relevans till det jag borde göra. Nu har ju jag lyxen att vara forskare, vilket betyder att jag får betalt för att ibland göra just sådana djupdykningar. Men en ska ju rapportera och publicera det man hittar också...

Så här kommer ett litet produktivitetstips:

Sätt en deadline, och planera in jobb!

I måndags satte jag upp en deadline på att gå igenom all litteratur jag kan hitta inom ett visst ämne. Jag gav mig själv två timmar per dag till uppgiften så att jag har en bra överblick innan ett möte. Varje dag tog jag sedan 30 min till att söka och samla litteratur, och sedan satte jag av max 15 minuter per publikation till att skumma igenom och ta anteckningar. Funkade fint!






No comments:

Post a Comment